BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Monday, May 31, 2010

BERSYUKUR MEMILIKI ANAK PEREMPUAN



Dulu ketika aku hanya dikurniakan Allah 4 orang anak perempuan...hati terasa cemburu tak kala melihat kawan-kawan yang memiliki cahaya mata yang sempurna, anak anak lelaki dan perempuan. Aku rasa suami ku lebih-lebih lagi.Namun kini aku bersyukur dengan milik ini. Mungkin ada hikmah disebaliknya.Bisik hati kecilku untuk memujuk diri. Ya...hanya dengan cara ini baharulah hati menjadi syukur.Hanya Allah yang Maha mengetahui apa yang terbaik untuk hambanya dan apa yang termampu oleh hambanya.Di kala aku cuba menyenangkan hatiku dengan takdir Allah aku menjumpai hadis-hadis berikut berkenaan dengan sesiapa yang memiliki anak perempuan....aku bersyukur.....

Sebuah hadits menerangkan Rasul pernah bersabda, "Barang siapa memelihara dua anak perempuan, memberi nafkah kepada keduanya dan membaguskan pemeliharaan keduanya sampai keduanya dewasa, maka akan datang di hari kiamat aku dan dia." rasul mengepalkan jari-jari beliau

(HR Muslim, Tirmidzi, Ibnu Hibban). Nah!!! apa lagi yang aku harapkan jika Nabi sendiri menjanjikan yang terbaik untuk hambanya yang memiliki 2 orang anak perempuan.

Di dalam riwayat lain, "Barangsiapa memelihara dua anak perempuan maka aku dan dia akan masuk surga seperti dua ini." Beliau berisyarat dengan jari telunjuk dan jari di dekatnya.Lihat betapa beruntungnya jika memiliki anak perempuan. Ya...Allah berikan kekuatan pada kami suami isteri supaya dapat mengasuh anak-anak perempuan kami dengan baik dan mendidik mereka menjadi anak yang solehah.

Di dalam riwayat lain, "Barangsiapa memelihara dua anak perempuan atau tiga, dua saudara perempuan atau tiga sampai mereka menikah atau dia mati maka aku bersamanya di surga seperti dua ini," Beliau beirsyarat dengan jari telunjuk dan jari di dekatnya.

Rasulullah saw. bersabda, "Tiada seorang muslim yang mempunyai dua naak perempuan kemudian dia membaguskan pemeliharaan dan asuhannya kecuali kedua-dua itu akan memasukkannya ke surga"(HR Ibnu Majah dan selainnya)

Rasulullah saw. bersabda, "Tiada seoran muslim yang memiliki tiga anak perempuan kemudian dia memberi nafkah sampai keduanya menikah atau meninggal dunia kecuali keduanya menjadi dinding baginya dari api neraka." Seorang perempuan bertanya,"Apakah dua anak juga?" Rasul menjawab, "Atau dua anak perempuan." (HR Thabrani)

Nabi saw bersabda, "Barangsiap memiliki tiga anak perempuan atau tiga saudara perempuan, dua anak perempuan atau dua saudara perempuan, lalu dia membaguskan perlakukan kepada mereka dan bertakwa kepada Allah tentang perkara mereka, maka baginya adalah syurga." (HR Tirmidzi, Abu Dawud).

Dalam riwayat lain, "Maka dia mendidik mereka, berbuat baik kepada mereka dan menikahkan mereka, maka baginya balasan surga."

Rasul bersabda, " Barangsiapa memiliki anak perempuan, dia tidak menguburnya hidup-hidup, tidak menghinakannya dan tidak melebihkan anak laki-laki daripadanya maka Allah akan memasukkannya ke dalam surga". (HR Abu Dawud, Hakim).

Rasulullah bertutur, "Barangsiapa mempunyai tiga anak perempuan lalu dia mendidik mereka, mengasihi mereka, menangguhkebutuhan mereka dan menikahkan mereka maka wajiblah syurga untuknya"

Ditanyakan, "Wahai Rasulullah! Bagaimana jika dua anak perempuan?"
Beliau menjawab, "Meskipun dua anak perempuan."

Sebagian kaum berpendapat kalau saja mereke bertanya "bila hanya satu anak perempuan?", maka Rasul akan menjawab, "Termasuk satu anak perempuan".

Rasul bersabda, "Barangsiapa memiliki tiga anak perempuan lalu bersabar di dalam kesusahan dan kegembiraan mereka, maka Allah akan memasukkannya ke dalam syurga dengan kasih sayang-Nya kepada mereka" Seorang laki-laki bertanya, "Bagaimana jika dua anak, ya rasul?"
Rasul menjawab, "dua anak juga." Laki-laki itu bertanya lagi, "Bila satu anak, ya rasul"
Dijawab, "satu anak perempuan juga" (HR Hakim)

Rasululalh saw. bersabda, "barangsiap diuji dengan anak-anak perempuan ini, lalu dia berbuat baik kepada mereka, maka mereka (anak-anak perempuan itu) menjadi benteng untuknya dari api neraka." (HR Bukhari, Muslim).

Maka beruntunglah kepada mereka yang memiliki anak perempuan.Pun begitu menjaga anak perempuan bukanlah semudah disangka sebab itulah Rasulullah amat menekankan tentang pengasuhan anak perempuan sehingga beliau menjanjikan bahawa jika ibu bapa dapat mengasuh dengan baik maka syurga baginya.

WalAllahua'lam

3 comments:

ummunaqi said...

terima kasih puan..nti cari kelebihan ada anak lelaki pl ye..

ummunaqi said...

terima kasih puan..nti cari kelebihan ada anak lelaki pl ye..

ummunaqi said...

terima kasih puan..nti cari kelebihan ada anak lelaki pl ye..